Tuesday, April 3, 2012

Hallåja,

Oscar här.

Hoppas allt är bra hemma.

I helgen var vi på safari i ett naturreservat som heter Entabeni i Waterberg. Det ligger ca 3h från Johannesburg och vi var där tillsammans med Jonas och Silje som vi har lärt känna här nere.


Klippan som har gett namn till parken "Entabeni" ser ni ovanför. Mycket märklig sak måste jag säga. Det är i den lilla skogen som ligger vid foten av klippan som Leoparderna bor. Ganska spännande att åka förbi där i skymningen.



Vi såg dock ingen Leopard utan en Gepard, eller "Cheetah" som den kallas på lokalmål. Detta är ett fantastiskt djur att se på nära håll och de var helt orädda för jeepen som vi satt i. Vi såg två Cheetahbröder och detta skedde tidigt i gryningen.

Om man hade gillar ordskämt så hade man kunna skoja om djurets snabbhet och det faktum att "Cheater" betyder äktenskapsbrytare på Engelska. Men det gör man inte. Så det gör jag inte.

 Vi stannade också vid några giraffer och drack öl. Om man hade gillat att skämta om Karins längd och gängliga kroppsbyggnad så hade man kunnat skriva typ: "Karin ser ni till vänster i bilden ovan.". Men det ska man inte. Så det gör jag inte.



Vi fick också se en "pride" eller flock av elefanter. Elefanter lever alltid i flockar med honor som leds av en Matriark. Det är hon som viftar på öronen ovan. Vi fick lära oss att när Matriarken viftar på öronen på det viset så ska man passa sig. När honorna gick vidare så gjorde jag mig lustig över deras breda bakdelar. Detta uppskattades inte av kvinnliga deltagare i bilen och jag är nästan säker på att Matriarken vände sig om och viftade lite på öronen. Så det gör jag inte. Igen.



Ovan ser ni ytterligare två giraffer. Kommentar överflödig.



Här är en bild på mig och Karin. Silje hjälpte oss att ta bilden och precis bakom oss och dolda av våra huvud står det flera giraffer. Men man kan inte se dem. Men vi lovar att de är där!


Sist men inte minst så har vi här en bild på hela svenskgänget här nere. Detta är en bild från en utgång efter en middag som vi hade här nere. Grymt trevliga typer hela högen.

Ha det bra!
Oscar


No comments:

Post a Comment