Thursday, April 12, 2012

Att köa...

Kära vänner,

Hoppas allt står bra till.

Jag noterar Karins halvironiska inlägg om min förmåga att köpa grill. Detta sårar min manliga stolthet så det kommer jag inte att kommentara överhuvudtaget.

Istället tänkte jag visa något som man ser då och då i Sydafrika. Fenomenet i fråga är något av en nationalsport med många entusiastiska utövare.

Vid dörrar, busshållplatser och lite överallt ser man "Kön" (nu syftar jag inte på reproduktionsorganet utan på det internationellt erkända turordningssystemet). Sydafrikanen gillar sina köer, de brukar ju leda till något roligt som till exempel en butik eller en taxiresa och ställer därför glatt upp i långa ringlande köer på gator och torg. Och vi kan väl alla relatera till detta intresse, för vem har inte någon gång sett en lång kö som går in i ett hus och undrat vad den kan leda till? Kanske har någon till och med kastat sig in i kön med förhoppning om att en okänd belöning skall uppenbara sig i slutet av den?

Ovanstående kan man ju relatera till, men den avart av fenomenet som jag personligen ställer mig lite frågande till är nedanstående kö. Vad jag vill kalla för "Den Mållösa Kön" eller "Kön som ingenstans leder". Den har alla karaktäristika av en helt vanlig kö. Den är rak och fin, den består av ett antal personer som står vända i samma riktning och den har ett slut och en början. Människorna i kön är inte del av en dansgrupp eller en kör och klädsel, ålder samt könsfördelningen antyder att detta verkligen är en icke-homogen grupp. Den enda förbryllande egenskapen är att den inte ser ut att ha något som helst vettigt mål.

Vad säger ni? Vad tror ni att man väntar på?





No comments:

Post a Comment