Sunday, January 8, 2012

Sommar i Sydafrika

Då har jag landat, jobbat en vecka, fått tillgång till bil och lägenhet.
Jag trivs mycket bra i lägenheten som ligger norr om kontoret i en stadsdel som heter Sandton. Föresten så ligger nästan allt som kan beskrivas som lite civliserat norr om centrum. Johannesburg centrum och omgivande förorter är tydligen inget man gärna rör sig i om man inte känner till det väldigt noga.
Kontoret är mycket trevligt och består av sex personer. Det är tre på vår avdelning (Egendomsförsäkring) och tre på en annan avdelning (Livförsäkring). Samtliga är "Afrikaner", det vill säga folk som härstammar från de första holländska kolonisatörerna och således vita. De talar Afrikans som är som en gammaldags holländska.
 Mina kollegor är Johan och Keith. Johan och jag är ungefär jämngamla och han har just flyttat tillbaka till Jo’burg (Johannesburg) efter ett par år i London. Keith är en man på 60 som jobbat på kontoret i många år. Marlene, Sandy och Tommy jobbar på den andra avdelningen som sysselsätter sig med livförsäkring  - en produkt som av någon märklig anledning verkar vara i stor efterfrågan i just Sydafrika.
Jag kör bil till jobbet varje morgon och på grund av trafiken, som är ett stort problem i staden, måste man gå upp mycket tidigt. Marelene, Tommy och Keith, som bor norr om staden, är på kontoret runt - eller innan - sju på morgonen medan jag och Johan lyxar till det och kommer in vid åttatiden. Efter jobbet så möter vi kunder eller så åker man hem. Arbetsdagen slutar mellan fyra och fem.
Så ser min dag ut ungefär, inte så stor skillnad mot hemma om jag ska vara helt ärligt, undantaget den 30 gradiga värmen och strålande solen då....

1 comment: