Tuesday, January 31, 2012

”Drink and drive”

Trafiken är något som diskuteras mycket i Johannesburg. Man varnas många gånger om hur farligt det är, hur dåligt folk kör och att man aldrig skal lita på ett rödljus. Detta är varningar som verkar totalt rättfärdigade när man ser resultaten av bilolyckorna i varje korsning. Bara på vårt lilla sexmannakontor så har alla varit – eller haft familj som varit - inblandade i olyckor. Johannesburg lider helt enkelt av det fakum att det finns väldigt många och snabba bilar i kombination med att många medborgare helt enkelt inte har körkort eller har lärt sig köra bil i betydligt mindre städer. Vidare så misstänker jag att höger-sida-körandes ExPats, som jag, som dumpas i Johannesburg och plötsligt ska börja köra på fel sida gatan inte direkt bidrar till trafiksäkerheten.
Ännu en mycket stor anledning till problemen i trafiken är att man inte tar så allvarligt på kombinationen alkohol och bilkörande. Folk dricker gärna ett par öl till lunch eller middag för att sedan köra hem och polisen tar relativt lätt på detta.
Jag tror dock inte att jag helt förstod omfattningen av detta innan en kollega förklarade för mig att Sydafrikanerna har blivit mycket bättre på att undvika ”drinking and driving” nuförtiden. Uttalandet förvånade mig eftersom jag är övertygad om att många fortfarande visst kör efter ett par öl. Det var inte förren jag förstod att kollegan menade frasen bokstavligen som det gick upp för mig. Han menade att nu för tiden är det färre Sydafrikaner som dricker samtidigt som de kör bil....

No comments:

Post a Comment