Tuesday, September 24, 2013

Sushi och Pretoria...och lite till

Ja vad har hänt sen sist? Här kommer ett litet urval.

Förra fredagen åt jag middag på sushirestaurangen Blackanese (get it?) nere i Joburg city med Nora, min tyska kollega, Ziyanda och hennes fästman Tenasha.




På lördagen tog jag en tur till Oriental Plaza som ligger i de arabiska kvartering i Joburg. Här finns billigt krims-krams, fint tyg och världens godaste samosas.
På min tur köpte jag kuddfodral, matta, tyg, en giraff och ett flätat fat från Zimbabwe. Oscar vet inte om det här så Oscar om du ser det här innan du kommer hem... ja så vet du ;)


Chicken samosas.. oj oj oj så goda!


Vad jag såg på vägarna under lördagen...


2 mamas


Bilproblem på olämplig plats, a.k.a korsning...


Vägarbete. Notera:
1. Han hackar med en hacka (!)
2. En jobbar och tre tittar på



Den här damen ser jag varje dag för hon sitter på en rutt som jag kör till jobbet. Hon stickar och säljer snacks. En kompis passerade en dag och frågade om hon fick beställa en stickad filt av henne, den blev superfin!

Förra söndagen var jag i Pretoria med Kat. Hon har bott i Pretoria i många år och håller just nu på att ta guidecertifikat så jag var hennes försökskanin och hon tog mig på en guidad tur till stadens mest kända platser.


Kat poserar utanför Voortrekker monumentet. Ett monument som stod klart 1949 till minne av de Voortrekkers (betyder bokstavligt framåtvandrarna), d.v.s. de boer (holländare) som ville bort från det brittiska styret i Kapkolonin och vandrade från nuvarande Eastern Cape till Pretoria (och skapade Pretoria) mellan 1835 - 1854. Monumentet är omdiskuterat eftersom det hyllar något som i mångas ögon var en förfärlig tid i landet där boerna utplånade och krigade mot ursprungsbefolkning för att erövra land och ta sig norrut.

På insidan av monumentet finns 27 skulpturer på vägg som alla berättar om vandringen. Mycket vackert gjord konst men förfärliga bilder och en grym historia.



Utsikt över Pretoria från Union Buildings, Sydafrikas parlament. Union Buildings är ett viktigt landmärke i SA och är en symbol för demokrati.


Paul Krugers hus i Pretoria. Kruger var mannen som skapade Kruger parken och var president 1883-1900 i den del av Sydafrika som på den tiden kallades Transvaal eller Sydafrikanska Republiken. 


Vi tog en svalkande öl på stans äldsta bar på Church Square och bilderna ovanför baren visar hur det såg ut i Pretoria för hundra år sedan.

Nedan ser ni Church Square, en central punkt i Pretoria. Mitt på torget står en staty av Paul Kruger och runt om torget är många byggnader som spelat en central roll i Pretorias historia, som nationalbanken, posten och palace of justice där bl.a Nelson Mandelas berömda rättegång Rivonia Trial hölls 1963-1964.



Mitt intryck av Pretoria är att det är en en sömnig stad jämfört med Johannesburg men att den har en intressant historia från de fjuttiga 150 år som staden funnits. 
Och det är lite som att tiden stått stilla de senaste 30 åren, Pretoria har inte hängt med i utvecklingen på samma sätt som Johannesburg gjort...framförallt har modet inte alls hängt med. Många Afrikaaners (Boer) i Pretoria ser ut som man gjorde i Sverige tidigt nittiotal.... typ såhär:


Nåja - nog med överdrivna fördomar på en dag :)


Oh, viktigt att inte glömma! Poolen är invigd för säsongen, yippieeeee!!



Laters!

No comments:

Post a Comment